kiwiXplorers.reismee.nl

West Coast & Abel Tasman National Park

Lieve lezers,

Overmorgen (Ma 13/01) nemen we de boot vanuit Picton naar Wellington en zeggen we “Goodbye” aan het Zuidereiland.

Het laatste bericht is alweer een tijdje geleden en we hebben natuurlijk niet stilgezeten.

Vanuit Queenstown zijn we naar Lake Hawea gereden - we stonden op een camping vol met Nieuw-Zeelandse vakantiegangers: vintage caravans of grote tenten - gezellig met een paar bij mekaar - een gezellige drukte. Om 22 u stipt wordt het dan echter muisstil op de camping - netjes opgevoed die Kiwi’s! We blijven hier twee nachtjes, want je kan hier nog een mooi fietstochtje maken langs het meer ... helaas zit het weer niet mee - stormachtige wind - en gaan we een kleine wandeling maken. Door de hevige wind is de internet verbinding hier heel slecht - op zich geen ramp, maar zo kunnen we ook niet het weer voor de komende dagen checken ... we zullen het wel ondervinden zeker.

Vanuit Lake Hawea rijden via de Haast pas naar Fox Glacier aan de West Coast of zoals ze hier zeggen de “Wet Coast”. Het is een rit van 3 u doorheen een schitterend landschap - we maken een paar kleine tssstops: Fantail Falls: Ship Creak Beach en bij een Coffee to Go :-).

Fox Glacier is een piepklein plaatsje van waaruit je - drie keer raden - de Fox Gletsjer kan bezoeken. De Fox gletsjer is samen met de Franz Josef Gletsjer de enige gletsjer die tot zo laag boven zeeniveau (300 m) reikt. Een paar weken terug heeft het hier lelijk huisgehouden - hevige onweders met overvloedig veel regen - waardoor het plaatsje een paar dagen niet meer bereikbaar was. De weg naar het zuiden was snel hersteld, maar de weg naar het noorden is net voor Kerst weer opengegaan ... de krachten van de natuur ervaar en zie je hier wel volop. Aan de West Coast telt slechts 40.000 inwoners - evenveel als in de hoogdagen van de goudwinning - het is een ruige streek en je moet tegen een beetje regen kunnen.

We checken de weerkaarten - ja, we hebben hier weer internet - en besluiten een heli-hike trip te boeken voor 1 januari - een goed begin van het Nieuwe Jaar. De laatste dag van het jaar fiets ik met de kids naar Lake Matheson en Saskia gaat er hardlopend heen - op een mooie dag kan je in het meer prachtige weerspiegelingen zien van Mt Cook en Mt Tasman - maar vandaag is het bewolkt. Daarna frissen we ons op en genieten van een heerlijke maaltijd met extra lekkere toetjes. Dan nestelen we ons in onze prive bioscoop - de twee bedden van de kinderen knn we omtoveren tot een groot bed - en kijken op de ipad naar Home Alone ... beetje spannend, maar er is ook erg veel gelachen ... op de camping en in het plaatsje is het erg rustig - er zijn geen festiviteiten of vuurwerk voorzien ... we tellen op de NZ tv af naar 00.00 - zien het vuurwerk in Auckland en wensen onze twee buren (Duits resp. Deens stel) een Gelukkig Nieuwjaar ... daarna duiken we onze bedjes in.

In de ochtend van 01-01-2020 horen we de helicopters vliegen - en als ik mijn neus een buiten de deur steek, zie ik zowaar de besneeuwde bergen ... onder deze weersomstandigheden gaat de heli-hike door ... onze trip is voor 13 u gepland en tegen het middaguur zit alles weer potdicht ... de trip is afgelast - niks aan te doen. Tot 2014 kon je nog gewoon te voet tot aan de gletsjer wandelen en kwamen er geen helicopters aan te pas - Saskia heeft 19 j gelden deze tocht ook zonder heli gedaan ... toch wel iets om even bij stil te staan.

De weersverwachtingen zijn voor de West Coast niet zo goed en we besluiten om zelfs een dagje vroeger uit Fox Glacier te vertrekken. In twee etappes zullen we naar het Motueka nabij het Abel Tasman park rijden.

De eerste etappe brengt ons tot Greymouth met een tssstop in Hari Hari en Hokitika (bekend vanwege de “Greenstone” industrie). In Greymouth staan we op een camping tss de begraafplaats en Greymouth Airport (geen vluchten zien passeren ;-)) en ook vlakbij de woeste zee. We blijven hier een dagje - ik maak een kleine fietstocht in de ochtend en Saskia trekt de hardloopschoenen aan - de kids werken voor school. In de namiddag wandelen we naar “Point Elizabeth Lookout” en we gaan dineren bij de lokale brouwerij.

Vanuit Greymouth rijden we dan in 1 keer door naar Motueka (4,5 u) - met een toeristische stop bij de Pancake Rocks, waar we gaan ontbijten. Op de vraag waarom deze plek “Pancake rocks” heet, zegt Ella: “Omdat je hier pannekoeken kan eten” - zo simpel kan het soms zijn :-). De pannekoeken waren trouwens erg lekker! De camping in Motueka hadden we al voor 4 dagen geboekt - we zouden wel op twee plekjes staan, want ook hier is het nog druk vanwege de kerstvakantie voor de Kiwi’s. Bij het inchecken kijken ze nog een keer goed en mogen we op een soort noodplekje staan voor de volle 4 dagen - de kids vinden deze camping meteen leuk - mooie speeltuin en een zwembad. We willen in het Abel Tasman park een nachtje in een hut slapen, maar als we de website van het DOC checken blijkt dat voor de komende twee weken de hutten al helemaal vol zitten ... we besluiten dan om twee dagwandelingen te maken en boeken ook meteen 3 nachten bij op de camping ... de eerst dag in Motueka bezoeken we het plaatsje en leggen onze excursies vast ... om te wandelen in het Abel Tasman park heb je vervoer over het water nodig :-) ... we boeken een 3-daagse parkpas bij SeaShuttle: 2 dagen zullen we gaan wandelen en 1 dagje gaan we zeekajakken ... de weersvoorspellingen zijn zonnig - dat zit dus wel snor.

Op dag 2 wandelen van Bark Bay naar Anchorage Bay - we worden op de camping opgepikt met een busje dat ons naar Kaiteriteri brengt - het startpunt van de boottrip. De buschauffeur en de begeleiders op de boot vertellen wat over de streek en de fauna en flora en doen dat met veel humor - zo varen we langs Split Apple Rock: de gids attendeert ons op de drie Lord of the Rings films en zegt dan doodleuk dat we het wel interssant zullen vinden dat “Split Apple Rock” in geen van de drie films voorkomt. De wandeling volgt de kustlijn en gaat door de bush en we zijn bij laagtij Bij Torrent Bay waar we een stukje kunnen afsnijden door de baai.

Op Dag 3 gaan we zeekajakken vanuit Kaiteriteri naar Split Apple Rock met een korte picknick op het strand. Het is een hele leuke tocht. Daarna nemen we de boot naar Anchorage bay - Saskia doet nog een kleine wandeling en de rest van ons nestelt zich met een boek op het strand of speelt in het zand/in de zee.

Op Dag 4: rustige dag op de camping - kijken voor nieuwe flipflops voor Cas, maar nog niet gevonden.

Dag 5: we fietsen een stukje van de “Great Taste Trail” van Jester Cafe naar Mapua Wharf. Bij Jester Cafe kan je tamme aalen voeren en bij Mapua Wharf kan je heerlijke ijsjes likken.

Dag 6: vandaag worden we door de boot afgezet bij Tonga Query en wandelen we naar Awaroa lodge - een korte wandeling van 5 km. We lunchen in de lodge en genieten nog even van het strand/zee op Awaroa Beach voor de boot ons oppikt.

Dag 7: Ik fiets nog een stukje van de Great Taste Trail van de camping naar Kaiteriteri. Er zit zelfs een stukje “mountainbike route” in. Saskia strekt ook even de benen en de kids doen wat schoolwerk en nemen een duik in het zwembad.

Op deze camping hebben we een Nl stel met drie kids ontmoet die sinds 2,5 j in Auckland wonen. Interessant om te horen hoe zij NZ beleven.

Morgen rijden we naar Nelson en van daaruit rijden we naar de ferry in Picton. We hebben een hele leuke tijd op het Zuidereiland gehad.