kiwiXplorers.reismee.nl

Noordereiland Deel II: Wellington - Tongariro National Park - Lake Taupo

Vanuit Motueka rijden we naar Nelson - we pikken nog even de zondagsmarkt in Motueka mee, waar Ella slaagt voor een mooi zomerjurkje en Cas een ketting met een haaientand koopt. Op de markt komen we ook een Amerikaanse man tegen die we een keer met zijn gezin in Geraldine zagen - zij zijn ongeveer 10 j geleden naar NZ verhuisd en hebben zich in Marahau gesetteld - hij staat met een kraampje met zelfgemaakte ; lederen tasjes en sandalen op de markt.

In Richmond, stadje dat tegen Nelson aanleunt, scoren we nog een nieuw paar slippers voor Cas en Ella. In Nelson fietsen we vanuit de camping naar het stadje en eten bij een echte Italiaan.

Vanuit Nelson rijden we naar Picton waar we meteen de ferry naar Wellington nemen. Wellington was ons de eerste keer erg bevallen en we blijven hier nog 2 extra dagen. We gaan met de bus nog een keer naar het centrum waar we de Cable Car naar de botanische tuin nemen. ‘s avonds dineren we in hetzelfde tentje aan de haven. Dag 2 in Wellington mogen de kids invullen - Cas wil nog wel een keer naar het Te Papa museum, maar Ella wil liever naar het naast de camping gelegen Junglerama & Jumperama ... Cas is snel overtuigd en de kids gaan samen met Saskia zich binnen vermaken. Ik fiets naar Petone, een buitenwijk van Wellington, waar de eerste Europeanen zich in 1840 vestigden. Het raakte na de stichting van Wellington op de achtergrond, maar ondergaat nu een revival. Jackson Street is de florerende winkelstraat met historisch karakter .

Vanuit Wellington rijden we naar Wanganui - een gezellig stadje aan de Whanganui rivier, waar net Vintage weekend is en er allerhande festiviteiten zijn. Op de camping wordt de keuken gemonopoliseerd door een roeikamp ... de begeleiders zijn van ‘s morgens tot ‘s avonds laat druk in de weer met het bereiden van allerhande lekkers - de roeimeisjes mogen niet klagen. We staan op de camping naast een Nl gezin met twee kids die ong 5 maanden op reis zijn. Hannah-Sophie en Ella zijn al snel vriendinnen, en het klikt ook tussen Maurits en Cas. De eerste dag in Wanganui fietsen we naar het centrum (ong 7 km) - we passeren een mooie speeltuin en gaan naar de Durie Hill Tower met de Underground Elevator - mooi uitzicht over het stadje, de rivier en in de verte de besneeuwde toppen van Mt Ruapehu (Tongariro NP). Terug op de camping zijn de 4 kids onafscheidelijk. Dag 2 gaan we de “Vintage” sfeer opsnuiven in het stadje en passeren we ook nog even langs het museum. Overal staan er Oldtimers - die later ook nog een toertje over de camping maken - er spelen bandjes en je kan een ritje maken met een oude tram. De volgende dag scheiden de wegen met de nieuwe vriendjes, maar waarschijnlijk knn we elkaar weer treffen bij Lake Taupo.

Wij rijden verder naar Ohakune - vanuit hieruit willen we de Tongariro crossing gaan lopen. Een tocht van ong 19,4 km met 800 hoogtemeters klimmen en 1000 m afdalen door een vulkanisch landschap. Cas en Ella hebben al een paar flinke wandelingen in de benen en zijn dus klaar voor deze ultieme tocht. De weersvoorspellingen zijn goed en iedereen is fit. De eerste dag in Ohakune laten we de beentjes nog uitrusten - we gaan naar het zwembad, slaan proviand in, bezoeken het “Carrot Adventure Park” - een speeltuin gewijdaan de wortel die hier rijkelijk geteeld wordt - en regelen de shuttle voor de wandeling. Op de dag van de tocht worden we om 06.30 u door het busje op de camping opgepikt - we hebben 11 l water bij en wel 22 broodjes en nog ander lekkers - in de gauwte smeert Saskia ook nog een paar boterhammen voor het ontbijt tijdens de rit. Het busje pikt nog een aantal mensen op in het plaatsje en zet dan koers naar het vertrekpunt van de wandeling bij Mangatepopo - even later krijgt de chauffeur een telefoontje en blijkt dat er iemand ontbreekt ... het busje maakt rechtsomkeer en daardoor zijn we ruim een half uur later dan verwacht bij het vertrekpunt. Na onze yell: Kiwixplorers GO!, gaan we oppad. De Tongariro crossing loop je nooit alleen - soms tot wel 1000 mensen per dag lopen de tocht, maar het is geen file lopen - toch niet vandaag. Het is een mooie zonnige dag en tegen de middag komt er bewolking opzetten. In het eerste deel klim je geleidelijk onderbroken door wat vlakkere stukken. Daarna volgt er een wat pittigere klim, die echter goed te doen is. Het uitzicht op emerald lakes is prachtig. Daarna volgt nog een klein stukje klimmen en daarna wel 10 km afdalen. Het afdalen gaat ook geleidelijk, maar is wel een lang stuk ... zeker na al die km’s in de benen. De laatste shuttle terug bij het eindptn bij Ketetahi vertrekt normaal rond 17.30 u ... maar sowieso wordt er gewacht tot iedereen er weer is. Als we volgens een bord nog ong 45 min moeten afdalen is het 17 u en proberen we de chauffeur te verwittigen dat we een beetje later zullen zijn ... helaas is er geen verbinding. Saskia en Ella lopen alvast vooruit. Ik loop samen met Cas die last heeft van vermoeide voeten en een iets rustiger tempo loopt. Als we bijna bij het eindptn zijn zegt Cas, zullen we dan maar een sprintje trekken ... grapje zeker zeg ik - nee serieus zegt ie. Het is heel bijzonder dat we deze mooie tocht hebben kunnen doen met de kinderen.

De volgende dag staat er enkel “luieren” op het programma - de mama’s hebben hier en daar wat spierpijn, maar de kinderen rennen weer vrolijk rond. We slagen er nog in om een massage te boeken - Cas en Ella krijgen een massage van mama Saskia!

We hebben ondertussen de camping voor Taupo geboekt - er blijkt een muziekfestival (Billy Idol is de topact) te zijn en de campings zitten bijna helemaal vol. Hannah-Sophie en Maurits staan met hun ouders al sinds gisteren op de camping in Taupo en konden maar twee nachtjes reserveren. ‘s middags komen we aan in Taupo en het is een blij weerzien. We staan naast hen op de camping - super! Deze camping heeft een thermaal verwarmd zwembad met een bar in het zwembad - heerlijk luxe ... zwemmen is dus het eerste wat de kids gaan doen. De volgende dag moeten onze buren helaas weg - maar in de ochtend duiken de kids nog even snel in het zwembad.

Dag 2 in Taupo maken we een fietstochtje langs het meer - Lake Taupo is het grootste meer qua m2 in NZ& Australie.

Als we Taupo verlaten bezoeken we nog even de Huka Falls - geen waterval, maar een grote stroomversnelling. We rijden naar het oosten - Art Deco stad Napier wordt onze volgende bestemming.

Martine Neys

Wat een druk leven op vakantie :) Er is genoeg te beleven als ik dat allemaal lees. Geniet nog maar van die prachtige natuur in NZ. Hier wordt het zondag 14°C dus ook een beetje lente.
Seffens ga ik even met Elli op pad. Ze ligt nu nog te slapen op haar matje.
Groetjes
Martine