kiwiXplorers.reismee.nl

Bay of Islands

We verblijven 3 nachtjes in Paihia. De camping ligt in een kleine baai op ongeveer 3,5 km van het plaatsje. Bij eb kan je via de kustlijn tot in Paihia wandelen en dat doen we dan ook. Het is een mooie wandeling en onderweg komen we nog een dame tegen die oesters aan het verzamelen is. We krijgen een verse oester aangeboden, maar we zijn niet zo’n liefhebbers. De ferry naar Russell staat al klaar als we bij de pier aankomen en we springen er meteen op. In ongeveer een kwartiertje brengt de ferry ons naar de overkant. Russell is een belangrijk historisch plaatsje - het was de eerste hoofdstad van Nieuw- Zeeland. Je kan er onder andere wandelen naar Flagstaff Hill, waar de Britten hun vlag hadden gezet, die de Maori tot vier keer toe hebben omgehakt. Na een heerlijke cappucinno of ijsje hebben we genoeg energie opgedaan om de heuvel te bedwingen. Het is een korte, maar pittige klim. We worden wel beloond met een fantastisch uitzicht over de baai en Russell. Terug beneden, zijn Ella en Saskia dapper genoeg om even in de zee te zwemmen. We sluiten de dag af met fish & chips of calamares, en nemen de taxi terug naar de camping.

In de ochtend van de dag 2 in Paihia, willen de kinderen net als Saskia de dag beginnen met een duik in de zee. Cas en Ella willen hun nieuwe snorkels uitproberen. Het is best fris - heb ik van horen zeggen - dus het wordt een kort maar krachtige plons. In de ochtend wordt er weer wat voor school gedaan en daarna rijden we naar de Waitangi Treaty Grounds om nog wat meer geschiedenis op te snuiven. Hier werd op 6 februari 1840 een verdrag ondertekend met een 40-tal Maori Chiefs. Er is een museum, er staat een grote kano en je kan er een Maori optrede bijwonen. Een absolute must-do!

De volgende twee dagen is er regen voorspeld en we besluiten om verder te rijden. Een boottochtje in de BAy of Isalnds zit er dus niet in. We rijden eerst naar Whangateau, dat vlakbij Goat Islands, een zeereservaat,ligt. Hier kan je met een boot met een glazen bodem een tochtje maken - ook hier is het weer weer een spelbreker.

Vanuit Whangateau rijden we naar het Karapiro meer, dat net buiten Cambridge ligt. De zon is weer van de partij en hier slaan we ons kamp voor zeker twee nachtjes op. We zijn de enige gasten op deze camping. Terwijl de kinderen nog wat voor school doen, doe ik even boodschappen in Cambridge. Het is wel 10 km enkele rit op de fiets.

Uitspraak van de week komt van Saskia: “Kijk rechts, dieren”.

Ellen

Oh wat heerlijk allemaal en wat een leuke foto's!
Wat foto's van Patricia betreft worden we op onze wenken bediend!

Elisabeth

Leuk om al deze foto's van jullie ervaringen te zien!
Tong uisteken kunne jullie goed... nog een traditionele tattoo en het is compleet!

Lieke

Het ziet er geweldig uit! Mooie foto’s! Geniet ervan!