kiwiXplorers.reismee.nl

Te Anau & Milford Sound - Queenstown

Ho ho ho,

Nog even een berichtje voor we het Nieuwe Jaar in gaan.

Vanuit Wanaka zijn we afgezakt naar Te Anau - gelegen aan Lake Te Anau: tweede grootste meer in NZqua oppervlakte, maar het grootse meer qua inhoud. Op zijn diepste punt meet het wel 400 m - dat kan tellen.

Voor de volgende dag hebben we een cruise & kayak excursie naar de Milford Sound geboekt - omdat we vanuit Te Anau en niet uit Queenstown vertrekken moeten we er niet voor dag en dauw uit - gewoonlijk worden we tegen 08.00 u wakker - maar een wekker zetten is toch raadzaam ;-). De rit er naar toe is al onderdeel van de excursie - er zijn een paar fotostops gepland - en de buschauffeur annex gids maakt er een geanimeerde rit van. Het weer is zonnig zoals voorspeld en dat is voor het kajakken wel zo handig. We worden er meerdere malen aan herinnerddat ook bij regenweer de Milford Sound spectaculair is - er zijn dan namelijk heel veel watervallen te zien, die na 2-3 regenloze dagen helemaal opdrogen. Wij vinden deze zonnige dag wel prima! Omdat het rustig weer is cruisen we helemaal tot aan de Tasmanzee. We spotten nog een paar pelsrobben en krijgen nog een verkwikkende douche onder 1 van de permanente watervallen. Bij het onderwater observatorium gaan we van boord, want onze kayak excursie vertrekt daar. In duo kayaks gaan we te water - we worden met een soort lift zachtjes te water gelaten ;-). Cas vindt het eerst nog een beetje spannend, maar aldra waant hij zich captain Cook. Het synchroon peddelen kan beter, maar we geraken vooruit. Na de kayaktocht gaan we nog even onder water in het observatorium, waar we oa twee dolfijnen voorbij zien zwemmen. We hebben genoten van de Milford Sound!

Dag twee in Te Anau besteden we aan school, spelen, spelletjes spelen, wasje doen, massage voor de mama’s en Cas gaat naar de kapper. De kinderen zijn ook weer twee knuffels rijker: Thomas de Tuatara (cas) en EeLinda de Tui (Ella).

Dag 3in Te Anau: we hebben een bezoek aan de “glimworm grotten” gepland voor de ochtend. Op het Noordereiland hebben in Waitomo ook al glimwormen gezien, maar van verschillende mensen hebben we gehoord dat deze zeker de moeite waard is. Wanneer we ons aanmelden blijkt dat de excursie niet kan doorgaan, want de grotten zijn niet toegankelijk vanwege de hevige regen van de afgelopen nacht. We boeken eerst om naar 15 h in de namiddag, maar besluiten dan om de trip te plannen voor de dag dat we uit Te Anau vertrekken.

Dag 4 in Te Anau: Vanuit Te Anau kan je de Keppler Track lopen (60 km) - wij gaan er een stukje (16 km) van lopen. We laten ons met de watertaxi brengen naar Brody bay en lopen vandaar naar de Luxmore hut en weer terug. Het eerste stuk gaat door het bos en eens uit het bos worden we beloond met een prachtig uitzicht op de omringde bergen en het meer. De laatste watertaxi terug gaat om 16.30 u - we zijn ruim op tijd weer beneden!

Dag 5: ons bezoek aan de glimwormen is pas voor 14 u. We parkeren de camper bij de speeltuin. De kinderen doen nog wat schoolwerk en spelen nog wat in de speeltuin. De glimwormgrotten zijn enkel met een boot bereikbaar - ondanks dat we “bootexcursies” hadden afgezworen na onze kostelijke walvisstrip hebben we nu geen vrees, want we zijn op een meer en de tocht is niet lang. De glimwormgrotten bevinden zicht in een beschermd gebied, waar de eens uitgestorven gewaande Takahe woont. We worden in kleine groepjes ingedeeld en wandelen eerst ong 250 m door de grot - af en toe moeten we bukken - langs een snelstromende rivier - indrukwekkend!. Daarna stappen we in een klein bootje en varen nog een klein stukje door de grot om de glimwormen te bewonderen - Ella vond het een beetje saai zei ze ;-).

Na ons bezoekje aan de grot rijden we door naar Queenstown - of beter gezegd terug, want we rijden nu weer in noordelijke richting.

In Queenstown zullen we 6 nachten verblijven en gaan we Kerst vieren. De eerste avond maken de kids kennis met drie Nl jongetjes, die zelf voor een maandje op reis zijn in NZ. Ze maken meteen een speelafspraak voor de volgende ochtend.

De eerste dag in Queenstown willen een beetje het stadje verkennen en met de Gondola naar boven om te gaan “lugen” - soort van karten, maar dan anders ;-). Ook deze plek is in de afgelopen 20 j enorm gegroeid dixit Saskia. Het is er erg toeristisch - zo wordt er bij het instappen in de gondola verplicht een foto gemaakt - dit soort acties werkt op mijn zenuwen ;-). Ella vindt het “lugen” erg leuk en mag van Cas zijn tweede ritje voor haar rekening nemen.

Dag 2 in Queenstown maken we een fietstochtje langs het meer en spelen de kinderen nog in de speeltuin vlakbij het centrum aan het strand.

Dag 3 - Kerstdag - we hebben de camper een beetje gedecoreerd met een kerstslinger en wat kerstballen en hebben ook voor onszelf een kerstattribuut gekocht. De kinderen verrassen ons met een heerlijk kerstontbijt en hebben een mooie kerstkaart gemaakt. Wij verrassen hen dan weer met een paar kerstkadootjes.We Facetimen nog met de familie in België die Kerstavond vieren. We zakken nog even af naar het centrum en daarna kijken we gezellig een kerstfilm in de camper. We sluiten de dag af met een een heerlijke pasta-maaltijd, want morgen gaan we naar de top van Ben Lomond wandelen - 11km en 1000 hoogtemeters.

Dag 4: met de gondola gaan we weer omhoog en ondertussen Facetimen we met de familie uit Vlissingen. Er staat 2h tot aan de “Saddle” en daarna nog 1 h naar de top. De “Saddle” bereiken we naar ongeveer 1h 20’ - de top was tot nu toe in de wolken gehuld, maar komt stilletjes aan tevoorschijn. Prachtige uitzichten op Queenstown, het meer en de bergketen de Remarkables. 500 m voor de top heeft Cas er geen zin meer in en keer ik met hem om. Sas en Ella zetten door en bereiken niet veel later de top. Op de top wordt de broodtrommel met een Twix gestolen door een Kea - een grote ondeugende bergparkiet.

Dag 5: heerlijk uitslapen, spelen, wat werken voor school (wij spreiden de twee weken kerstvakantie uit over de weken die nog komen ;-) ,wasje draaien en een laatste bezoekje aan het centrum.

Morgen (28/12) rijden we weer richting Wanaka - in Wanaka zelf zaten alle campings al vol en dus hebben we een plekje geboekt bij Lake Hawea op 15’ rijden van Wanaka. Hier zullen we 2 nachten verblijven om dan door te rijden naar Fox Galiciërs waar we Oud en Nieuw gaan vieren en tot 02/01 blijven.

Wij wensen jullie alvast een gezellig Oudjaar toe en een mooie start van het Nieuwe Jaar!

Ellen

Weer een fijn reisverhaal!
Ajj, weer op weg naar het noorden, maar gelukkig nog een paar weken voor de boeg.