kiwiXplorers.reismee.nl

Mount Cook & Wanaka

Beste lezers,

Vanuit Geraldine rijden we via een Lake Tekapo naar Mount Cook (de hoogste berg in Nieuw Zeeland - 3764 m - een echte wauw route ... het ene prachtige uitzicht na het andere ... gelukkig zijn er genoeg parkeerplekken voorzien om een fotostop te houden. Toen Saskia 19 jaar geleden bij Lake Tekapo was, was er niets ... nu zijn er veschillende restaurantjes,, een supermarkt en souvenierswinkeltjes ... niets blijft stil staan. We kamperen net buiten het nationale park bij Glentanner, waar je ook helicoptervluchten naar de gletsjer kan boeken. Voor de komende dagen is er zonnig weer voorspeld, dat was de afgelopen twee weken anders, en kunnen we de bergen in. We merken dat het drukker wordt op de campings en besluiten om alvast wat te boeken voor de kerstdagen - we plannen om rond Kerst in Queenstown te zijn. We zijn nu ongeveer 5 weken onderweg en zijn 1 sok, 1 lepel en 1 kookpotdeksel kwijtgeraakt, maar hebben ook 1 vork en 1 bord op overschot -;-) , tja de mysteries van het leven der dingen. Tijdens onze lange wandeling in Akaroa merkte ik dat de zolen van mijn wandelschoenen er bijna helemaal aflagen. Hier in Mount Cook NP zou je naar de Mueller hut kunnen wandelen, maar de route is niet open door het slechte weer van de voorbije weken. Voor de andere wandelingen in het NP volstaan mijn lage wandelschoenen. Zoals gezegd, we zijn hier niet alleen en de wandelingen zijn niet al te lang of te moeilijk en dus lopen we bijna in polonaise ... nou ja, zo erg is het nu ook weer niet - ik slaag er zelfs in om foto’s te maken zonder toeristen op het plaatje.

We zijn hier twee dagen. De eerste dag doen we de Hooker Valley Track (10 km) - via drie hangbruggen naar Hooker Lake met uitzicht op de Mueller Gletsjer. Dag 2 : korte wandeling naar de Blue lakes en Lake Tasman met uitzicht op de Tasman Gletsjer. De Blue lakes zijn nu echter groen van kleur, omdat ze niet meer door het gletsjerwater gevoed worden.

Vanuit Mount Cook rijden we naar Wanaka. Saskia’s favoriete plek in NZ toen ze er 19 j geleden was ... ook hier is de tijd niet blijven stilstaan en het plaatsje is flink gegroeid, maar er niet minder gezellig op geworden. Wanaka is prachtig gelegen aan een meer met uitzicht op de bergen.

We zullen hier 5 nachten blijven - even pas op de plaats vinden de kinderen fijn. Hebben we ook tijd om weer wat voor school te doen ;-). Wanneer we het plaatsje binnen rijden, merken we ook hier de gevolgen van de hevige neerslag. De weg langs het meer is afgesloten, want was toen overstroomd en er ligt nog steeds veel aangespoeld drijfhout. In de buurt zijn nog steeds een paar wegen niet toegankelijk, zodat een aantal wandelroutes niet bereikbaar zijn. Een pittige dagtocht is de wandeling naar Roys Peak: 16km en 1200 hoogtemeters. De zon schijnt op dag 2 in Wanaka, onze rugzakken zijn goed gevuld met water en lekkers en het enthousiasme is groot (bij de start toch;-): Cas heeft bedacht dat we een yell nodig hebben: kiwi-explorers Go! Een goed begin bij een flinke inspanning! Het is geen moeilijk pad, maar het stijgt flink. De route loopt over prive terrein, waar kuddes schaapjes grazen. Het is een populaire trek. We worden beloond met mooie uitzichten over het meer en de omringende bergen. We hebben onze wandelstokken meegenomen en die komen goed van pas bij het afdalen ... 4 dagen later voel ik nog steeds mijn benen :-). We zijn supertrots op cas en Ella die deze tocht goed hebben volbracht.

Voor de volgende ochtend hebben Saskia en Ella een tochtje te paard geboekt. Het is helaas een regendag, maar onze cowgirls hebben toch genoten. We hangen nog een beetje de toerist uit - en gaan rond 15 u naar de bioscoop met de bijzondere stoelen: Frozen 2 - voor het vak Engels :-) .

Dag 4: Puzzling world - the great maze & illusion rooms - heel plezant. Team Cas en Pat heeft de doolhof challenge gewonnen!

Vanuit Wanaka wilden we naar de Catlins rijden en van daar weer verder naar Te Anua om eventueel de Milford Sound te bezoeken. Dit zou veel dagen in de campervan betekenen en het weer in de Catlins ziet er niet zo goed uit. We gooien dus ons plan om, skippen de Catlins (daar moeten Cas en Ella maar zelf een keer voor terugkomen) en besluiten om meteen naar Te Anua te gaan ... er is goed weer - geen regen en een beetje zon voorspeld in Milford Sound voor 18/12 (met 200-250regendagen moet je dan niet twijfelen) en we boeken vanuit Wanaka alvast een bus-cruise-kajak excursie naar Milford Sound.

... wordt vervolgd! Alvast fijne Kerstdagen!

Tessa

Ha lieve familie,

Wat ziet dat er allemaal fantastisch uit. Ik heb even flink bijgelezen van jullie avonturen, en wat een belevenissen allemaal. De uitgestrekte wandeltochten, supergoed Cas & Ella dat jullie als volwaardige stappers/klimmers al die kilometers afleggen! Zoveel mooie landschappen en dieren, jullie kunnen je hart ophalen. Heel veel plezier en geniet er met volle teugen van! Liefs vanuit Den Haag en een dikke zoen, Tessa