kiwiXplorers.reismee.nl

Picton en Kaikoura: wandelen en zeedieren

In Picton verblijven we 2 dagen.  De eerste dag doen we het rustig aan. Beetje schoolwerk, even zwemmen en na de lunch gaan we naar het centrum dat op 10 min lopen (Nl)/wandelen (Be) ligt. We passeren de jachthaven en daar zwemmen een paar grote roggen rond - Cas helemaal blij. Het is dit weekend feest in Picton: ter ere van de ontmoeting tussen de Maori en de Europeanen (Pakeha) 250 j geleden. Er zijn historische boten te bezichtigen, o.a. een replica van de Endeavour van Captain Cook en twee polynesische zeilboten. Er staan kraampjes en er zijn optredens. ‘t is hier gezellig vertoeven.

Dag 2 in Picton: Je kan hier met een bootexcursie dolfijnen gaan bekijken, maar wij besluiten om een stukje van de Queen Charlotte Track (in het totaal nog 70 km) te lopen. Daarvoor moeten we ook met de boot. We vertrekken rond 08.00 u en worden afgezet bij Resolution Bay, ongeveer 1 u varen vanuit Picton. We gaan dan 10,5 km wandelen tot bij Furneaux logde, waar we weer door een boot opgepikt worden. Er was erg warm weer voorspeld, maar gelukkig is het bewolkt. We wandelen door het bos een beetje omhoog en omlaag en hebben soms een uitkijk over de Queen Charlotte Sound . Op de terugweg spotten we nog een klein groepje Dusky Dolphins. Een geslaagde wandeldag!

Kaikoura is de volgende stop op het Zuidereiland. Het was ooit het plaatsje van de walvisjagers, maar nu wordt er enkel nog op een verantwoorde manier walvissen gespot: per boot of vliegtuig/helikopter zijn de opties. Dit plaatsje is in 2016 hard getroffen door een aardbeving en op weg er naar toe passeren we nog enkele wegwerkzaamheden. Na een halfuurtje houden we halt in Blenheim, de toegangspoort tot het Marlbourough wijngebied. Een wijnproeverij doen we niet. We gaan hier heerlijk lunchen, Ella gaat langs de kapster, want haar haren hebben toch te lijden onder de NZlandse zon. Net voor we Kaikoura bereiken stoppen we even om de indrukwekkende kustlijn te bekijken en we spotten pelsrobben op de rotsen vlakbij. Indrukwekkend! Cas gaat helemaal los met zijn camera en heeft al de derde beste dag ooit op rij ;-).

Op dag 1 in Kaikoura maken we in de namiddag een kleine fietstocht om nog meer pelsrobben te spotten en even te slenteren door het plaatsje.

Voor dag 2 boeken we in de ochtend een excursie met de boot om walvissen - potvissen meebepaald - te zien. Het is een redelijk rustige zee en we stappen vrolijk de boot op. De dame op de boot heeft nog maar net uitgelegd hoe dat werkt met die papieren zakjes of Cas en ik voelen het onaangenaam borrelen in de buik. Saskia heeft er het minst last van en neemt zowel Cas als Ella onder haar hoede. Drie walvissen worden er gespot en ondanks de ongemakken heb ik nog een stukje van een staart meegepikt. Ella vroeg nog vrolijk of ik nog foto’s heb kunnen maken, maar dat is er helaas bij ingeschoten ;-). Toen we weer in wat rustigere wateren voeren en ook onze buikjes weer wat gekalmeerd waren, zagen we nog een grote groep Dusky Dolphins, en een pelsrob die zich tegoed deed aan een visje. We hebben ons kotselijk geamuseerd is nu een nieuwe uitdrukking! Gelukkig hadden we de excursie in de ochtend gepland, want voor de avond hadden we al een restaurantje geboekt, en de apetijt was toen alweer volledig hersteld!

Christchurch wordt de volgende bestemming.

Elisabeth

Wat leuk zo'n feest in Picton.
Mooi dat jullie zo schattige dolfijnen hebben gezien!!!
Kapper in NZ voor Ella: een ervaring rijker.
Beste dagen van zijn (nog kort) leven voor Cas: dat doen jullie er voor :-)
Van "wij hebben ons kotselijk geamuseerd" moest ik echt lachen... jullie ook... achteraf ;-)