kiwiXplorers.reismee.nl

Wellington: cultuur en natuur

We blijven 4 nachten in Wellington. De camping heeft een leuke speeltuin en de kinderen hebben aangegeven dat ze een keertje op de camping willen blijven. Dag 1 bestaat dus uit schoolwerk met extra lange speelpauzes. Wij kunnen dan ondertussen een fietstochtje maken naar de supermarkt of de starbucks - de fietsroute loopt op een dijk langs de rievier. Er staat een flinke wind, dus we hebben meteen onze fysieke oinspanning van de dag gehad. We doen ook nog even de witte en fijne was, zodat we er weer voor een aantal dagen tegen kunnen ;-)

Op dag 2 gaan we na de lunch met de bus naar Wellington centrum. De camping ligt namelijk aan de overkant van de baai. We spenderen zeker 2 u van onze tijd spenderen in het Te Papa Tongarewa museum. Het is een prahtig museum met wel 5 verdiepingen en herbergt veschillende tensoonstellingen: van Maori schatten, over flora en fauna, tot hedendaagse kunst. We moeten kiezen, want alles in detail bekijken gaat vandaag niet lukken. Het museum is trouwens gratis. Misschien komen we nog een keer terug als we tegen het einde van de reis terug naar het Noordereiland komen. Ella had geen zin in nog een mueseum, maar was meteen heel enthousiast. We dineren heerlijk bij Queens Wharf. Kortom een geslaagde dag.

Dag 3 - tijd voor wat actie. We fietsen over een gravelweg vanuit Eastbourne langs de kust naar het Pencarrow Lighthouse, de eerste permanente vuurtoren van NZ, die bediend werd door de eertse en enige vrouwelijke vuurtorenwachter: Mary Jane Bennett. Heen hebben we de wind in de rug en de 8 km hebben we in een wip en een sch**t afgelegd. Inde verte zien we een besneeude bergtop op het Zuidereiland - dat zou Mt Tapuaenuku knn zijn. Op onze route staan twee vuurtorens: beneden staat de nieuwe en boven op een heuvel de oude. We lunchen op het strand, fietsen nog een klein stukje door naar een meertje en keren dan om. Op de terugweg wandelen we ook nog naar de oude vuurtoren. De wind staat nu soms op de kop, en Cas en Ella kunnen wel een duwtje in de rug gebruiken.

Op dag 4 nemen we de ferry naar Picton op het zuidereiland - we hebben de ferry van 13 u geboekt en de reis duurt ongeveer 3,5 u. De zee is niet al te ruw, maar als we op volle zee zijn, is het toch wel voelbaar in onze buikjes. Gelukkig varen we dan alweer snel door de “sounds” en daar zijn de watern rustiger. Als de boot wil aanmeren, moeten we vanwege een LPG lek bij het treinstation weer even uit varen. Geukkig kunnen we toch aan land en we slaan onze “tenten” op in Picton. De kids duiken meteen het zwembad in. Je kan hier bootexcusries doen om dolfijnen en zeehonden te spotten en heel mooi wandelen. Het weer is zonnig, dus dat gaat ons niet tegenhouden.

Ellen

Mooie tocht weer en wat een geweldige musea heeft NZ!