kiwiXplorers.reismee.nl

Glimwormen en een glimp van een vulkaan

Vanuit Lake Karapiro is het slechts een uurtje rijden naar onze volgende stek: Waitomo, bekend om zijn grotten met glimwormen. We houden een tussenstop in Te Awamutu, waar we het museum bezoeken dat waardevolle Maori voorwerpen bezit. Te awamutu staat bekend als de stad van de rozen en die staan nu volop in bloei in de rozentuin. Naast de rozentuin ligt een hele mooie speeltuin en het zwembad. Omdat we vandaag toch niet ze ver moeten nemen we nog een duik in het zwembad.

In Waitomo aangekomen boeken we meteen een excursie voor de volgende dag naar de Footwisthle cave, die door een kleine organisatie gerund wordt. Je kan hier ook een mooie “bushwalk” doen, maar het weer is erg wisselvallig - daar heb je in een grot gelukkig geen last van. Samen met een Luxemburgse dame zijn we de enige op de tour. We zien glimwormen bij de vleet en stalactieten- erg grappig woord voor een 7- en 9-jarige. Op het einde van de wandeling krijgen we nog een kopje “kawakawa”-thee aangeboden, die goed is tegen alle mogelijke kwalen, en waar je erg van moet plassen zegt Cas ;-).

Het zonnetje is even van de partij en de kids duiken nog even in het zwembad van de camping.

De bushwalk is blijkbaar ook een aanrader in de avond - ong. 30 minuten - en dus na het avondeten trekken we onze wandelschoenen aan voor een korte wandeling door het bos langs de rivier en door natuurlijke tunnels en ja hoor, de glimwormen zijn ook van de partij.

De volgende dag is het weer tijd om verder te trekken - New Plymouth bij Mount Taranaki (vroeger Mt Egmont), een slapende vulkaan. Tot nu toe is het landschap steeds erg heuvelachtig, maar in de buurt van New Plymouth wordt het vlak en domineert Mt Taranaki het landschap, tenzij de berg gehuld gaat in de mist. Het is erg bewolkt en van de hele vulkaan zien we niets. New Plymouth ligt aan de kust en maken nog een avondwandeling op het strand. We blijven hier twee nachten. ER is een mooi fietspad langs de kust over een afstand van ongeveer 20 km. Vanuit de camping fietsen we in de ochtend een stukje langs de woeste kust. Het is zondag en we passeren een groep kinderen die surfles krijgen - net een tikkeltje stoerder dan op Scheveningen. In de namiddag gaat het regenen en we verruilen de fiets voor de camper om New Plymouth te bezoeken. Twee musea - Puke Ariki, geschiedenis en cultuur van Taranaki - en de Govett-Brewster Art Gallery, moderne kunst: is een appel aan een touwtje kunst? Vragen de kinderen zich af; en het Aquatic Centre, oftewel een supergroot zwembad complex met o.a. een 50 m buitenbad staan op het programma. De keuken van de camping is een beetje primitief en we eten heerlijk bij de italiaan. Vandaag ook geen vulkaan gezien.

Het plan was om een dagtocht of een tweedaagse wandeling te doen op Mt Taranaki, maar het blijft hier nog een paar dahen slecht weer, en dus besluiten we om de volgende dag door te rijden naar Wellington. We laden nog een paar luisterboeken op de ipad, want het wordt een lange zit - 4 u zegt de GPS, maar met onze bus wordt dat toch wel 5 u. In Wellington zou het beter weer moeten zijn - fingers crossed. Bij het wegrijden uit New Plymouth zien we vaag de contouren van Mt Taranaki - yes ;-)