kiwiXplorers.reismee.nl

Kauri bomen

Vanuit Orewa - aan de oostkust - rijden we naar Kahui aan de westkust. We verruilen het strand voor de bush. Je kan hier op zoek naar de kiwi, maar aangezien het een 2 u durende wandeling is, die pas om 20.30 start passen we. De kiwi hebben we trouwens al in de Auckland Zoo gezien ;-).

Halverwege hebben we het Kauri museum in Matakohe bezocht. De Kauri is een boomsoort endemisch in Nieuw Zeeland - verwant aan de Apenbroodbomen (kijk maar op Wiki :-)). Ze komen nu nog enkel in Northland voor. Nu worden deze bomen beschermd, maar vroeger werden ze ontgonnen voor hout en hars.

We verblijven op een park midden in het bos en door de exotische bomen verwacht ik elk moment dat er zomaar opeens een gorilla tevoorschijn komt. Er stroom een rivier langs de camping en daar kan je in spelen/zwemmen. ‘s avonds gaan we ook nog glimwormen spotten of zou het kertsverlichting zijn.

We verblijven hier twee nachtjes en op dag 2 maken we een kleine wandeling door het Trounson park, waar we al een paar stevige Kauri’s kunnen bewonderen. Er heerst grote sterfte onder de Kauri bomen en daarom moet je je schoeisel poetsen en ontsmetten voordat je het bos in mag en ook weer bij het verlaten van het bos.

Weer een dagje later pakken we alle spullen weer in en rijden terug naar de oostkust: Paihia in de Bay of Islands is de eindbestemming. Onderweg passeren we nog langs de grootste levende Kauri boom - Tane Mahuta -en daar wordt je toch wel eventjes stil van ... zelfs Cas, die er anders vrolijk op los tettert.

Onderweg nog even wat voorraad en benodifdheden inslaan, zoals twee snorkelsetjes en een voetbal.

Het weer was tot nu toe super zonnig, maar slaat de volgende dagen om. In de Bay of Islands kan je mooie boottochten maken, maar we moeten ‘t even aanzien of de weergoden ons gunstig gezind zijn.

Christine

Je ziet het plezier, de ontspanning en de nieuwsgierigheid op jullie gezichten.
Maar, hoe zag Patricia er ook al weer uit??
Jullie reisverslagen en foto’s zijn zeer inspirierend. Ik heb zelfs mijn oude atlas tevoorschijn gehaald en de schermtijd op de iPad is toegenomen?.
Bedankt dat jullie ons mee laten reizen.

Peter

Super leuke foto's !
Ik wacht ook op een pat-foto ... ;-)
Je kan zien dat jullie aan het genieten zijn !
Groetjes aan Tante Mahuta ! ;-)

Paul

Erg leuke foto's en ook het verhaal ondersteunt jullie boeiende reis. Wij zijn ook benieuwd naar een actie foto van Patricia, alhoewel ik al een selfie van haar benen heb gezien, geloof ik. Hopelijk verstoort de verwachte regen niet jullie plannen. Meestal is het glas half vol. Dat geldt ook voor regen!